Framnäsgruppen

Terapi

Förbättra dina matvanor – i Coronatider

Kommer du på dig själv med att stirra planlöst in i kylskåpet eller i skafferiet?
Allt är lite upp och ner just nu – även våra matvanor. Det är inget ovanligt att äta när man känner sig uttråkad. Om du känner att onyttigt snacks har blivit en del av vardagen under Corona så kan du ha drabbats av fenomenet ”lonely mouth”.

Psykologen Cortney Warren har en annan teori om varför många har hamnat utanför sina vanliga matvanor under Coronapandemin. Hon menar att vi inte bara är uttråkade, utan också har börjat känsloäta för att dämpa vår oro kring viruset. Om du upplever att ditt känsloätande inte är bra för dig ger psykologen Cortney Warren här sina bästa tips för att du ska få sundare matvanor:

1. Släpp in det sociala – Många av oss är ganska isolerade från våra vanliga rutiner just nu, vi träffar inte lika många vänner eller kollegor som förut. Vi människor är sociala varelser, därför är det viktigt att hålla kontakten med vänner och familj, även om ni inte ses. Ställ dig frågan: Vem kan jag ringa idag som hjälper mig att hålla mig känslomässig positiv och glad?

2. Tillåt dig en nystart – Börja om på nytt, varje ögonblick, varje dag. Du kan alltid välja att äta annorlunda, även om du gjorde val som du inte var nöjd med igår eller imorse. Att klanka ner på dig själv gör ingen nytta. Uppmuntra dig själv att börja välja annorlunda, precis nu i denna sekund.

3. Möt dina känslor – Bli mer medveten om dina känslor och låt dig känna dem utan att associera dem med mat. Ta dig tid varje dag att reflektera över hur du mår. Ställ dig själv frågor som: Hur mår du? När känner du dig mest stressad?

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email